کد خبر: ۵۶۳۹۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
به گفته کارشناسان؛ آمریکا برای دو سال آینده روزهای دشوار و ناپایداری را در پیش خواهد داشت

آشوب در دولت آمریکا و هراس متحدان از تصمیم‎های غیرقابل پیش‎بینی ترامپ| اختلاف‌ ترامپ و متیس از زمان خروج آمریکا از برجام آغاز شده بود| کناره‌گیری "متیس" نگران‌کننده است؟

پس از استعفای "متیس" چه خواهد شد؟/ نیویورک تایمز: دولت ترامپ با استعفای متیس "جزیره ثبات" خود را از دست داد/ تایم: اختلاف‌نظر ترامپ و متیس از زمان خروج امریکا از برجام آغاز شده بود/ فارین پالسی: آیا بندهای بسته شده بر دست و پای ترامپ در تصمیم‌گیری درباره سیاست خارجی با استعفای متیس باز خواهند شد؟ / ووکس: متیس نیز مانند ترامپ به سیاست "نخست امریکا" باور داشت اما با همکاری و اتحاد با متحدان/ معاون سابق وزیر دفاع امریکا در مقاله‌ای در نشنال اینترست: ترامپ صرفا یک مرد "بله قربان‌گو" می‌خواهد / گاردین: منابع آگاه می‌گویند ریشه استعفای متیس را باید در تماس تلفنی ترامپ و اردوغان جست
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه "نیویورک تایمز" با انتشار گزارشی تحلیلی درباره استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، می‌نویسد:"او نماد تجربه و ثبات و عامل ایجاد توازن در درون کابینه رییس‌جمهوری بود که به شدت غیرقابل پیش‌بینی است. روز پنجشنبه او اما در اعتراض به تصمیم ترامپ رییس جمهوری امریکا برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه از مقام خود استعفا داد. این استعفا در حالی صورت گرفته که به نظر می‌رسد ترامپ به‌زودی کار دولت را تعطیل خواهد کرد؛ آن هم به دلیل اختلاف‌نظر با نمایندگان کنگره.(تعطیلی بخشی از دولت آمریکا امروز قطعی شد) افت بازار بورس در امریکا نیز به دلیل واهمه درباره ادامه آشفتگی دولت ادامه دارد". 
 
به گزارش آفتاب‎نیوز، این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که سناتورهای آمریکایی نیز نسبت به تبعات استعفای متیس نگران هستند؛ از جمله سناتور مارک وارنر از ویرجینیا از دموکرات‌های ارشد عضو کمیته اطلاعات سنا می‌گوید: "این ترسناک است. متیس جزیره ثبات در میان هرج و مرج دولت ترامپ بود. سناتور بن ساس جمهوریخواه از نبراسکا نیز روز استعفای متیس را روزی غم‌انگیز برای امریکا می‌داند. او می‌گوید ترامپ مشاور خوبی را از دست داد. متیس معتقد بود که روسیه و چین دشمنان درجه اول امریکا هستند و امریکا باید علیه بنیادگرایان به مبارزه ادامه دهد. این اولین استعفای مقامی ارشد از تیم امنیت ملی امریکا از دهه 80 میلادی به این سو است. پیشتر سایروس ونس، وزیر امور خارجه سابق امریکا بر سر تصمیم‌گیری کارتر رییس جمهوری وقت برای نجات گروگان‌های امریکایی در ایران از مقام خود کناره‌گیری کرد. 

آشوب در دولت آمریکا و هراس متحدان از تصمیم‎های غیرقابل پیش‎بینی ترامپ| کناره‌گیری

دولت ترامپ در شوک

نشریه "تایم" نیز در گزارشی به نقل از یک مقام دولتی امریکایی که نخواسته نام اش فاش شود اشاره می‌کند که اکنون دولت ترامپ پس از استعفای متیس در شوک به سر می‌برد. متیس از زمان برعهده‌گیری مقام به عنوان وزیر دفاع تلاش کرد تا بین اهداف سیاست ترامپ و حفظ اصول پرسابقه سیاست امنیتی و نظامی امریکا توازن ایجاد کند. او همواره به اهمیت ناتو اشاره می‌کرد. زمانی که ترامپ با پوتین رییس جمهوری روسیه دیدار کرد او به کشورهای اروپایی سفر کرد تا به رهبران اروپایی اطمینان دهد که امریکا با اروپایی‌ها باقی خواهد ماند. پس از گفت‌وگوی ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی او همین کار را انجام داد. او در درون ارتش به عنوان شخصیتی سخت‌گیر اما با دانش نظامی نگریسته می‌شد. او سعی می‌کرد تا پنتاگون را از غریزه‌گرایی ترامپ دور نگه دارد. متیس بر سر نوع نگاه ترامپ در مورد چین و روسیه نیز علاوه بر موضوع سوریه با او اختلاف‌نظر داشت. او معتقد بود که رژیم‌های چین و روسیه اقتدارگرا هستند اما ترامپ معتقد به لزوم گسترش روابط با آن دو کشور است. واکنش سناتورها به خبر استعفای متیس ترکیبی از شگفت‌زدگی، غم و اندوه و احساس ترس بوده است. چاک هیگل وزیر دفاع سابق امریکا نیز در این‌باره گفته است: "متیس انتخاب دیگری نداشت. خروج مداوم افراد متخصص و با تجربه از دولت امریکا خطرناک است. دولت عرصه نمایش و شوی تک نفره یک فرد نیست. امریکا برای دو سال اینده روزهای دشوار و ناپایداری را در پیش خواهد داشت". 

"تایم" در ادامه می‌نویسد کاهش نفوذ متیس در درون کاخ سفید با استعفای رکس تیلرسون وزیر خارجه دولت ترامپ تشدید شد. این نشریه می‌افزاید: "یک ماه پس از آن، اچ ار مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ نیز مقام خود را ترک کرد. جان کلی رییس کارکنان ترامپ نیز از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. در مورد برجام و تصمیم ترامپ برای خروج از آن متیس با این تصمیم مخالف بود. پس از آن ترامپ به نظر او بی‌اعتنایی کرد و مانور نظامی مشترک با کره‌جنوبی را متوقف کرد و این امتیاز را به رهبر کره شمالی داد. آخرین تنش در روابط دو نفر نیز تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بود". 

کنترل سیاست خارجی آمریکا در اختیار ترامپ

نشریه "فارین پالسی" نیز در گزارشی این پرسش را مطرح می‌کند که ایا ترامپ با استعفای متیس رها می‌شود و بندهای بسته‌شده بر دست و پایش برای تصمیم‌گیری جسورانه‌تر در حوزه سیاست خارجی باز خواهند شد؟، این نشریه می‌نویسد: "او اکنون رییس‌جمهوری است که کنترل کامل سیاست خارجی امریکا را در دست دارد. اکنون علاوه بر جامعه امنیتی امریکا، متحدان خارجی این کشور بدترین احساس هراس را خواهند داشت. متیس آخرین فرد عاقل و با بلوغ ذهنی در کابینه ترامپ بود. او صدای عقلانیت در دولتی غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی بود. او در ماه‌های ابتدایی قرارگیری در منصب خود موفقیت‌هایی داشت؛ از جمله آن که بودجه قابل توجهی را برای وزارت دفاع به دست آورد و تعداد نیروها در افغانستان را افزایش داد. او همچنین طبق گزارش‌ها از منابع آگاه با تصمیم ترامپ برای ترور بشار اسد رییس جمهوری سوریه مخالفت کرده بود. او با رایزنی با رهبران اروپایی و خاورمیانه‌ای به آنان اطمینان می‌داد که ترامپ تصمیم عجولانه و غیرمنتظره‌ای را اتخاذ نخواهد کرد. استعفای او اما نشان داد که دیگر نمی‌تواند بر رفتارهای رییس‌جمهوری تاثیرگذار باشد. کارشناسان معتقدند که استعفای متیس می‌تواند به معنای تصمیم‌گیری‌های تکان‌دهنده‌تر ترامپ باشد که متحدان امریکا را از آن کشور دور می‌کند. برای مثال، ممکن است امریکا روابط‌اش با کره‌جنوبی تیره و تار شود و یا آنکه به طور یکجانبه از ناتو خارج شود. سناتور منندز نیز معتقد است که فروپاشی دولت ترامپ ادامه خواهد یافت. او می‌گوید استعفای متیس نمادی از شکست ترامپ در عرصه سیاست خارجی است و هرج و مرج در دولت او ادامه دارد. او می‌گوید گرم گرفتن ترامپ با رژیم‌های اقتدارگرا که با امریکا و متحدان آن کشور خصومت دارند قابل قبول نیست". 

نگران تصمیم‎های ترامپ

سایت "ووکس" استعفای متیس را برای سیاست خارجی آمریکا نگران‌کننده می‌داند و می‌نویسد: "متیس و ترامپ هر دو به رویکرد "نخست امریکا" و اولویت قائل‌شدن برای منافع کشور باور داشتند با این تفاوت که متیس معتقد بود امریکا باید این رویکرد را همزمان با حفظ اتحاد خود با متحدان‌اش دنبال کند. او طرفدار ماندن آمریکا در ناتو و احترام به متحدان بود. او بر اهمیت مقابله با چین و روسیه و تحریم آن کشورها تاکید می‌کرد و معتقد بود باید قدرت امریکا را به رخ دشمنان آن کشور کشاند. این دقیقا مخالف سیاست خارجی ترامپ بود. ترامپ رابطه امریکا با سایر کشورها را به مثابه یک مبادله و معامله می‌بیند. او به شکل داد و ستدی به رابطه نگاه می‌کند. او باوری به لزوم مشارکت امریکا در پیمان‌های چند جانبه ندارد. او قدرتمندانی چون پوتین و شی رهبران روسیه و چین را می‌ستاید. از دید متیس تهدید داعش از بین نرفته و ممکن است آن گروه در آینده دوباره ظهور کند. این نظر مخالف با دیدگاه ترامپ است که از شکست کامل داعش می‌گوید. واقعیت آن است که ترامپ می‌خواهد نظم جهانی را مختل کند این در حالیست که هدف متیس حفظ این نظم بود". 

آشوب در دولت آمریکا و هراس متحدان از تصمیم‎های غیرقابل پیش‎بینی ترامپ| کناره‌گیری

ترامپ مردان "بله‎قربان‎گو" می‎خواهد

در همین حال، "داو زاخیم" معاون سابق وزیر دفاع امریکا با انتقاد از رفتار ترامپ که منجر به استعفای متیس شد می‌نویسد: "این ضرری بزرگ برای امریکا است. با این استعفا ترامپ نشان داد که او صرفا مردان "بله قربان‌گو" را دوست دارد. او با تصمیم برای خروج از سوریه، کردها را تنها می‌گذارد؛ نیروهایی که تلاش زیادی در مبارزه علیه داعش از خود نشان دادند.  مشخص است که متیس از تصمیم اخیر ترامپ شگفت زده شده است. او عمیقا متعهد به حفظ اعتبار امریکا و حفظ روابط با متحدان و نمایش قدرت امریکا به دشمنان این کشور است. ترامپ به وضوح جهان را با دیدی متفاوت می‌بیند. او با پوتین همکاری دارد و او را می‌ستاید. او به "کیم جونگ اون رهبر کره شمالی اعتبار بخشیده است. به نظر می‌رسد او با اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز در حال معامله برای استرداد فتح الله گولن رهبر معنوی به ترکیه است. به نظر می‌رسد او وقت خود را بیشتر صرف حمایت از مستبدان می‌کند تا مشاوره با شخصیت‌های دموکرات". 

او در بخش پایانی مقاله خود می‌نویسد: "ترامپ مردان بله قربان گو را دوست دارد. او فردی را به متیس ترجیح می‌دهد که خیلی راحت حرف‌هایش را بپذیرد. اما رهبری ساختار نظامی امریکا نیازمند فردی فراتر از صرف یک بله قربان‌گو است؛ نیازمند دارا بودن سطح بالایی از دانش، تحربه و اعتبار است. ایا شخصی که جای متیس را می‌گیرد می‌تواند فردی شایسته برای این منصب باشد"؟ 

نقش اردوغان در استعفای متیس

روزنامه بریتانیایی "گاردین" نیز در گزارشی به نقل از منابع آگاه می‌نویسد استعفای متیس پس از تماس تلفنی میان ترامپ و اردوغان روی داد. طبق گزارش‌ها از منابع اگاه، ترامپ با درخواست‌های اردوغان موافقت کرده و در این زمینه مشاوران‌اش از جمله متیس را شگفت‌زده کرده است. این در حالیست که طبق گفته این منابع، متیس به لزوم حمایت امریکا از نیروهای دموکراتیک سوری به ویژه شاخه کردی آن تاکید کرده است. طبق گفته این منبع، ترامپ در جلسه‌ای 45 دقیق استدلال متیس را رد کرده است. این آخرین نمونه است که نشان می‌دهد ترامپ بیشتر تمایل دارد با رهبران خارجی اقتدارگرا معامله کند و نظر مشاوران‌اش را نادیده می‌گیرد".
 
این روزنامه می‌نویسد اردوغان در تماس با ترامپ به او گفته است که داعش 99 درصد شکست خورده است چرا امریکایی‌ها هنوز در سوریه باقی مانده‌اند؟

آشوب در دولت آمریکا و هراس متحدان از تصمیم‎های غیرقابل پیش‎بینی ترامپ| کناره‌گیری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
0
چه خوب آمریکا منهدم شد آشوب در دولت آمریکا ؟!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین